Praktisk info

Praktisk informasjon om rittet

Hanekamp og Rypejakta har gleden i år som i fjor å invitere til et knallfint og gøyalt turritt.

LØYPE/TRASE/ARENA
NC/Elite: skal sykle start sløyfe på 24,8 km så skal de følge en 29,5 km sløyfe to ganger som passerer MIF hytta ved 54,3 km og skal ned til Portåsen totalt tre ganger.

Alle andre klasser: skal sykle startsløyfe på 24,8 km (passerer MIF hytta) så skal en ut på 16,4 km og i mål på Mif hytta ved 41,3 km (kun en gang ned til Portåsen).

Vi har tatt ut godbiter fra drammensrittet og Montebellorittet samt våre egne karameller. Vi mener vi har klart å lage en kompakt terrengritt der terrenggodbitene kommer som perler på en snor.

Practical information about the race

Hanekamp and Rypejakta have the pleasure this year, as last year, of inviting you to a fantastic and fun ride.

TRACK/ARENA
Elite: will cycle the start loop of 24.8 km, then they will follow a 29.5 km loop twice that passes the MIF hut at 54.3 km and will go down to Portåsen a total of three times.

All other categories: must cycle the starting loop of 24.8 km (passing the MIF hut), then out at 16.4 km and finish at the Mif hut at 41.3 km (only once down to Portåsen).

We have taken out goodies from the races Drammensrittet and the Montebellorittet as well as our own great parts. We believe we have managed to create a compact moutainbike ride whith goodies coming like pearls on a string. Course maps below.

Løypekart for 41,2km trase, klikk for å laste ned (PDF)
Løypekart Master M 30-49 og Kvinner elite (70,6km). Klikk for å laste ned (PDF).
Løypekart
Løypekart for 83,6km trase, klikk for å laste ned (PDF)
Arenakart Hanekamp Rypejakta
Arenakart, klikk for å laste ned (PDF)

Om påmelding:

Det er ikke etteranmelding for offisielle NC og Nordisk Mesterskap klasser (senior og master). Det er åpent for ordinær påmelding til og med 8. sept 2022 kl. 2359. Påmelding utføres her.

START
Starten går den søndag 15. september 2024 kl 1100 for første pulje, så følger de øvrige puljene fortløpende med 2 min mellomrom.

Lisens

  • Ryttere i aktiv, junior og masterklassene må ha helårslisens, grunnlisens er ikke gyldig i disse klassene
  • Ryttere i aktiv, junior og masterklassene må ha helårslisens, grunnlisens er ikke gyldig i disse klassene
  •  Lisensen til påmeldte vil bli sjekket. For norske ryttere mot NCFs register ved påmeldingens. For ytterligere informasjon om lisenser, se NCF sine nettsider.
  • Utenlandske ryttere må vise frem lisens for å få startnummeret sitt.

ETTERANMELDING:
Etteranmelding i henhold til nasjonale regler for elite og dobbel pris alle andre klasser.

Ryttere som er etteranmeldt vil ikke bli seedet.

PULJER OG START-TIDER

Pulje Klasse Lengde (km) Start tid
1 Herrer Aktiv 83,6 11:00
1 JR. M Aktiv 41,2 11:02
2 Master M40 – M49 70,6 11:02
3 Master M30- M39 70,6 11:05
4 Master M50 til +75 41,2 11:08
5 Damer Aktiv  70,6 11:10
5 JR. K Aktiv 41,2 11:10
5 Master D30 til +75 41,2 11:10
5 Tur Damer 41,2 11:12
6a Tur herrer under 2 timer 41,2 11:12
6b Tur herrer under 2 timer 41,2 11:12

 

Startkontigentene Norgescup og Nordisk Mesterskap:

Klasse

Påmelding avgift. (NOK)

Etteranmelding

Frist for påmelding

Sr Aktiv

450

Ikke mulig på NM

8. sept 2024

Jr aktiv

450

 

8. sept 2024

Master og tur før 30 juni

590

Ikke mulig på NM

8. sept 2024

Master og tur 1 juli- 31 juli

690

Ikke mulig på NM

8. sept 2024

Master og tur 1 august – 4 september

790

Ikke mulig på NM

8. sept 2024

Master og tur 5 september – 8 september

890

Ikke mulig på NM

8. sept 2024

Tur etter den 8 sept

1000

 

 

BILDER
Alle som deltar på rittet vil kunne laste ned bilder via en side på nettet. Følg med på nyhetsbrev, hjemmesidene og sosiale medier etter rittet. Bildene kommer noen dager etter rittet avhengig av antall deltagere.

FELLESTRENING OG GJENNOMKJØRING
Felles trening og gjennomkjøring vil bli lagt ut på sosiale medier. Oppmøte på MIF hytta. Vi oppfordrer alle å sykle til start eller kjøre felles til start, slik at vi minimerer klimautslippene våre. Dersom du ønsker å ta en tur på egenhånd kan du finne GPS-spor fra Strava i løypekartene over.

OVERNATTING
Comfort Hotell Union Brygge og Clarion Collection Hotel Tollboden i Drammen og Hokksund Camping og Sanden Hotell i Hokksund.

TRANSPORT OG BÆREKRAFT
Startområdet er på MIF hytta i Mjøndalen. Vi ønsker å bidra til å mindre utslipp av klimagasser. Dermed oppfordrer vi til å samkjøre til rittet eller sykle til start. Dersom du kan eller vil samkjøre kan du avtale med venner eller spørre via våre Facebook sider, eller benytte https://gomore.no/rideshare. Bærekraft er viktig for oss, les mer om det her.

Her finner du MIF-hytta og starten på rittet

PARKERING
Vi setter pris på samkjøring og miljøvennlig transport, derfor vil deltagere som kjører sammen til rittet få parkere rett ved start og mål så lenge det er plass (på MIF-Hytta, se kartet). Deltagere som kjører til start alene blir henvist til parkering på Dalen parkering ved SIF -Hytta og må sykle ned til MIF hytta, ca 10 min unna. Dersom dere er flinke å kjøre sammen til start eller sykler så har du mulighet å vinne noen fine uttrekkspermier fra våre sponsorer. De som bidrar får 4 uttrekkslodd og andre får 1 uttrekkslodd. PS det er mange fine uttrekkspremier fra våre sponsorer.

Parkering koster 50,-

Lagstelt

For å reservere plass, gjøres på EQ sine påmeldingssider. Påmeldingsfrist er den samme som for påmelding av ryttere. Etteranmelding for lagstelt til dobbelt pris. Reserverte plasser blir merket med klubbnavn på arena. Har du glemt å melde på lagstelt, så kan vi ikke garantere at det er plass.

Prisen er 300 kr per 3m x 3m teltmodul. Det vil si kr 500,- for 6m x 3m og evt. større. Bruk merknadsfeltet dersom større plass enn 6m x 3m ønskes, eventuelt annet ønske.

Det er ikke lov å benytte egne strømaggregat i lagsteltene på grunn av brannfaren og støy.

RITTKONTOR OG STARTNUMMER
Rittkontoret er på arenaen på MIF hytta. Her avhentes startnummer og tidtakerbrikke. Rittkontoret åpner 08:00 på rittdagen, og stenger kl 1030. Det er IKKE mulig å hente ut startnummer etter kl1030. Deltagerne er selv ansvarlig for å hente ut startnummer og tidtakerchip i tide. Deltagerne kan bli krevd legitimasjon ved avhenting startnummer og lisens.

For å hente startnummer må lisens for 2024 være løst. Se Lisens for bestemmelser vedr lisens. Engangslisens gjelder kun turklasser kan betales med Vipps. Utenlandske ryttere må vise lisens for å få startnummeret sitt.

Fest startnummeret godt synlig på sykkelstyret. Aktive klasser skal i tillegg bruke ryggnummer. Tidtagerbrikken er limt bakpå startnummeret. Ved tap av nummer kan nytt nummer hentes i sekretariatet mot en avgift på kr 200,-.

TIDTAKERBRIKKER
Det benyttes engangs tidtakerbrikker fra EQ Timing.

RITTREGLER
Rittet følger reglene i NCF sitt reglement for turritt og aktiv eliteritt. Godkjent hjelm er påbudt. Alle ryttere sykler på eget ansvar og skal følge arrangørens anvisninger. Vi regner det som en selvfølge at du bruker hjelm også når du besiktiger, trener, og varmer opp. Det er alltid risiko for uhell og sammenstøt. Hjelm beskytter. Vi ber dere, om å ta hjelmbruken alvorlig. Hanekamp og Rypejakta er et rent arrangement. Anti‐doping Norge foretar uanmeldte kontroller på alle NCF‐registrerte ritt. Vi støtter Anti‐doping Norge i gjennomføringen av dette. Alle ryttere og ledere skal følge instrukser gitt fra representanter fra Anti‐doping Norge.

DRIKKESTASJONER OG TEKNISK SERVICE
Ved passering av MIF hytta etter 26 km er det drikkestasjon og muligheter for teknisk service (samt ved 52 km for aktiv elite herrer).

Arenakart
Her kan du laste ned kart over arenaen (PDF).

TRENING I LØYPA

Trening og oppvarming kan skje i løypa fem til kl. 10.30 på rittdagen.
Regler for trening i løypa:

  • På offisiell trening skal startnummer på være montert på sykkelen.
  • Det er ikke lov å sykle i løypa mens rittet pågår, det gjelder uansett hvilken klasse som sykler. Brudd på regelen vil medføre diskvalifikasjon.
  • All trening i de offisielle treningstidene skal skje i fartsretningen.
  • Det er ikke lov å endre løypa, for eksempel flytte merkebånd/sperring eller grave/flytte deler av bygde elementer. Brudd på regelen fører til at rytteren bortvises fra løypa og eventuelt diskvalifiseres.
  • Vis hensyn til turgåere.
  • All trening skjer på eget ansvar

GARDEROBER og SYKKELVASK
Garderobe med dusj, samt toaletter finnes på MIF-hytta, og er åpent på rittdagen. Garderobene er ubetjente, og vi fraråder derfor å oppbevare verdisaker o.l. i garderoben. Det er en enkel sykkelvask på arena.

FØRSTEHJELP
Røde Kors er stasjonert på arena og i løypa under rittet og vil bli tilkalt ved behov. Ryttere melder evt ulykke til nærmeste løypevakt, som vil gi beskjed til helsepersonellet. Dersom en rytter bryter, skal tidtager ved mål eller kommissæren gis beskjed så fort som mulig.

MATSERVERING
Alle deltakere som fullfører rittet får mat servert etter målgang.

PERSONOPPLYSNINGER
Ved påmelding godkjenner man automatisk at informasjon knyttet til deltakerens navn, klasse, klubb og passeringer legges ut på internett. Påmelding innebærer også samtykke i at bilder av deg kan bli lagt ut på våre hjemmesider, og andre sosiale nettsteder som Facebook, Instagram, mm. Bildene vil også bli lagt i vårt fotoarkiv og kan bli gjenstand for gjenbruk av arrangøren eller tredjepart i forbindelse med våre internettsider, nyhetsmailer, reportasjer, annonser og med mer

FORSIKRING – ANSVAR
Alle deltagere deltar på eget ansvar og de er pålagt å følge gjeldene lover for trafikk på allmenn vei, og arrangørens anvisninger i løypa. Det er ikke lov å delta under en annen persons navn. Sykkelparkering, sykkelvask er gratistjenester. Å benytte disse tjenestene, skjer på deltakernes eget ansvar. Utenlandske deltakere som ikke er medlem av norsk folketrygd (NAV), må selv sørge for egen forsikring før de starter. Det henvises til NSF/NCF sine nettsider for utfyllende opplysninger.

FORSØPLING
Rypejakta ønsker å holde naturen ren og grunneiere blide, så hjelp oss med dette. Forsøpling uten for avsatt området kan medføre tilleggstid. Det er ikke tillat å kaste søppel langs løypa. Slanger, dekk, gelposer, drikkeflasker etc medbringes til nærmeste «Drop-zone» eller til mål. Kastes søppel i trasen vil en bli disket.

VÅRT KVALITETSLØFTE !
Norges Cykelforbund ønsker at du som deltager skal være trygg på at rittene du deltar på skal være trygge og følge en forholdsmessig kvalitet. Vi ønsker at du som deltager skal vite hva du kan forholde deg til og hva du får som deltager på vårt ritt.

Når blir løypa merket?
Vi merker løypa dagen før arrangementet.  De som ønsker å gjøre seg kjent i traseen henvises til kart på nettsiden samt fellestreningene. I tillegg kan du laste ned GPX fil

Formalia

Arrangør:
Rittets arrangør er EIKER CYKLEKLUBB som er tilsluttet Norges Cykelforbund (NCF) og NIF.

Forsikringer:
Rittet er terminlistefestet, noe som betyr at rittets arrangør har ansvarsforsikring gjennom NCF/NIF og du som utøver er forsikret gjennom helårslisensen eller engangslisensen som du bruker under rittet.

Tillatelser
Rittet har innhentet nødvendige tillatelser hos, Nedre Eiker Kommune, Øvre Eiker Kommune og Drammen Kommune samt Grunneiere.

Varsling
Rittet er varslet omgivelsene ved, pressedekning, sosiale medier og oppslag

Regler
Rittet følger NCF sine lover og regler for gjennomføring av ritt. Rittleder har det øverste ansvaret for gjennomføringen av konkurransen.

Sanitet
Det er førstehjelpere / sanitet tilstede. VestViken 110 er varslet om arrangementet.

Sikkerhetsansvarlig
Vidar Uthne tlf. 970 930 84

Prosedyre ved ulykker
Vakter skal rapportere alle hendelser til sikkerhetsansvarlig.
Sikkerhetsansvarlig skal ha liste med kontaktnumre på utøver og pårørende. Det er utøverens plikt å oppgi dette til arrangør. Vakter rapporterer tiltak til sikkerhetsansvarlig. Sikkerhetsansvarlig varsler pårørende og andre instanser. Utøvere som er utsatt for uhell men som klarer seg på egenhånd, skal varsle om hendelsen til sikkerhetsansvarlig eller sekretariat. Dette av hensyn til lisensordningen og evt bruk av forsikring.

Vakthold
Løypevakter er satt ut ved kritiske punker i løypa. Vi har ca. 15 -20 løypevakter. Vaktens oppgave er å holde uvedkommende unna løypa og varsle ulykker og tilkalle hjelp. Det er rytterens egen plikt å vite hvor løypa går og hvor mange sløyfer som skal kjøres.

Økonomi
Deltageravgiften dekker kostnader ved blant annet ovennevnte tiltak, samt arenautstyr, tidtaking, premier osv. Overskudd av arrangementet tilfaller klubbens satsing på utvikling av klubben og ytterligere styrking av rittets bærekraft og kvalitet

Klubben og arrangementet er for
øvrig drevet på frivillig innsats.

Med vennlig hilsen Rittleder Michael
Helgestad (tlf; 97011026)